Villkor & GDPR
Genom att handla hos Äggkungen AB godkänner du att vi har och behandlar dina uppgifter hos oss enligt nedan gällande GDPR.
Som du säkert redan vet så finns en ny dataskyddsförordning som ersätter den gamla PUL-lagen.
Den heter GDPR (General Data Protection Regulation) och gäller från den 25 maj 2018.
I stort går den ut på att du som privatperson förekommer i ett dataregister som t.ex. kund eller medlem mm skall ges större kontroll om vad vi får spara och behandla för uppgifter om dig. Vi skall också berätta för dig vilka uppgifter vi har och varför vi behöver dom.
Du kan t.ex. begära att få reda på vilka uppgifter vi har om dig samt att bli raderad.
Det finns dock undantag i detta då bokföringslagen kräver att vi som företagare sparar verifikationer och underlag för bokföringen i 7 år. Bokföringslagen gäller då över dataskyddsförordningen. Det innebär att även om vi raderar dig från vårt kundregister så har vi underlag kvar i vår bokföring under 7 år.
Vi har aldrig registrerat våra kunder som någon specifik person utan som hushåll/familj. Vi har därför inga, och har aldrig haft några förnamn eller personnummer i våra register.
Vilka uppgifter har vi om dig, och varför?
- Efternamn
- Adress (i förekommande fall även portkod)
- Telefonnummer/mobilnummer
- E-postadress (i vissa fall)
Detta är nödvändiga uppgifter för att vi skall kunna leverera produkter hem till dig som du beställer samt att kunna ge dig leveransinformation via SMS och e-post.
Vilka uppgifter har vi INTE om dig?
- Förnamn
- Personnummer
- Lösenord
- Kontokortsuppgifter.
Vi har inga kontokorts- eller bankkontouppgifter på betalningar som går via Swish, Payson och Izettle.
Däremot måste vi ju lämna dina uppgifter till dessa parter för att transaktionerna skall kunna genomföras.
Vi säljer aldrig våra uppgifter vidare. Vi använder dom endast för vårt eget bruk.
Om du väljer att bli raderad från vårt register så raderar vi dig naturligtvis. Vi ser dock helst att vi får behålla ditt mobilnummer eftersom det är själva kärnan i registret. Om du väljer att bli raderad så kan vi lägga in ditt mobilnummer i NEJ-registret och på det viset undviker vi att kontakta dig oavsiktligt i framtiden, t.ex. när någon granne tipsar om att du kanske vill bli kund.
Som kund hos oss kan du alltid känna dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter.
GDPR ställer högre krav på oss som företag, vilket vi ser positivt på. Det innebär dock ingen märkbar skillnad för dig som är kund. Vi värnar redan om din personliga integritet och anser att det är viktigt att hålla en fortsatt hög skyddsnivå för dina personuppgifter.
T..ex. om du vill veta vilka uppgifter vi har eller om du vill bli raderad från vårt register.